afvallen tips

10 voor de hand liggende vakantietips

Ik hoor soms dat de tips die ik geef al bekend zijn, maar wanneer ik vraag of mensen ze ook toepassen blijft het vaak stil. Vandaar dat ik nog maar eens 10 voor de hand liggende tips geef in dit bericht die je waarschijnlijk al wel weet, met de vraag of je ze ook al toepast ?. Check hoe goed jij al bezig bent!

Tip 1: Een doel zonder plan is een wens

Hier bedoel ik mee, dat je je doel alleen kunt behalen wanneer je ook nadenkt over de manier waarop je dit wil gaan doen. Welke stappen moet je nemen en wanneer ga je dit doen? Wil jij een gezondere vakantie? Wat ga je dan doen en heb je de spullen bij je die je nodig hebt om dit te gaan doen. Een plan om te gaan sporten valt in het water wanneer je geen sportkleding bij je hebt.

Tip 2: Zorg voor een haalbaar doel

Zorg dat je realistisch bent en blijft over jouw doel en zet kleine stapjes tegelijk. Verander je te snel en zet je te grote stappen is de kans zeer groot dat jij je voornemens niet volhoudt en je terugvalt in je oude gedrag. Kook je thuis liever niet, dan ga je dat op vakantie ook niet doen. Sport je niet? Plan dan niet elke dag een bootcamp in op vakantie. De kans de je geblesseerd raakt is groot en dan kun je helemaal niet meer sporten.

Tip 3: Geen tijd is geen prioriteit

Maak tijd voor de dingen die je graag wil doen. Wil je gezonder eten? Maak tijd om even naar de supermarkt in het dorpje verderop te rijden of om een salade voor jezelf te maken. Wil je graag sporten? Zet je wekker om dit ‘s morgens gelijk te doen, voordat het te warm wordt.

Tip 4: Ontbijt gezond

Het ontbijt is vaak een maaltijd die je nog goed onder controle hebt, later op de dag lopen dingen vaak zoals ze zich aandienen, en dat is ook het fijne van vakantie! Dus een goed begin…

Tip 5: Kies voor gezonde tussendoortjes

Ja… dit weet iedereen wel maar, doe jij dit? Zorgt dat je altijd een gezond alternatief in je tas hebt zitten. Denk aan een reep, zakje noten, appel of snackgroente. In paprika is erg geschikt. Deze kun je net als een appel uit de hand eten en blijft vaak langer ‘fris” dan tomaatjes of komkommer bij warm weer.

Tip 6: Maak keuzes

Je kunt alles eten, maar niet alles evenveel en niet alles tegelijk. Eet gerust een pizza, ijsjes en frietjes op vakantie, maar eet het niet allemaal op 1 dag. Kies voor 1 ongezonde maaltijd per dag.

Tip 7: Geniet met mate

Ga je lekker in een restaurant eten? Geniet ervan, maar kies bewust. Onderstaand wat dingen die je kan overwegen om net wat gezonder te eten:

  • Probeer de broodjes met kruidenboter of zoute pinda’s over te slaan.
  • Kies 1 hoofgerecht of 2 voorgerechten
  • Vraag sausjes en dressings apart
  • Neem koffie i.p.v. een dessert
  • Eet geen gefrituurde gerechten
  • Drink niet te veel alcohol
  • Deel gerechten

Het motto is hier, “doe geen concessies aan de kwaliteit maar aan de kwantiteit”. Kies dus wat je echt lekker vindt, maar kijk of je hiervoor andere dingen kunt laten.

Tip 8: All you can eat of all you should eat?

Tja de all you can eat restaurants of buffetten in een hotel. Die zijn lastig… alles is lekker, wordt steeds aangevuld en je hebt ervoor betaald. Ik beschreef dit al eerder in het bericht over slechte excuses en goede oplossingen. Op dit punt moet je jezelf goed toespreken. Dat je ervoor betaald wil niet zeggen dat je ook alles op moet eten. Genoeg is genoeg. Spreek vooraf met jezelf af wat je gaat eten en hoeveel. Bijvoorbeeld, ik loop maximaal 3x naar het buffet en eet per keer niet meer dan een half vol bord.

Wanneer je een duidelijk plan hebt, is het makkelijker om je daar ook aan te houden.

Tip 9: Drink niet te veel alcohol

Ja… deze wil je waarschijnlijk liever niet horen, en is er nou typisch een die je wel weet, maar niet doet! Je gaat je wel helpen je doel te bereiken wanneer je hier een beetje in mindert. Ook hier geld, maak afspraken met jezelf en misschien wel met elkaar. Bijvoorbeeld voor 15.00 ’s middags geen alcohol, tot het diner 1 drankje of na elke glas alcohol 1 glas water. Moet je lekker vaak naar het toilet lopen, en dat is weer wat extra beweging ?

Tip 10: Beweeg!

Yes daar is hij dan, de inkopper van dit lijstjes… beweeg!! Geen verder uitleg nodig denk ik. Gewoon gaan doen! Nog wel een tip, plan je eerste sportles of sportdate na de vakantie vast in voordat je gaat! Kun je er straks niet meer onderuit!

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.