cheatday of blansdag

Cheatday vs. Balansdag

Je bent lekker bezig. Deze keer ga jij echt grondig te werk, volgt een strikt dieet en gaat dit volhouden! Goed voornemen, alleen na 2 weken begint het je een beetje op te breken. Je motivatie neemt af, het resultaat valt misschien tegen en je bent vooral chagrijnig. Je besluit jezelf tegemoet te komen en neemt een Cheatday, even lekker nergens op letten. Is dit een goed idee?

Gebrek aan motivatie

Voordat ik hierop verder ga wil ik eerst graag uitleggen wat er nu eigenlijk gebeurt met die motivatie. Ik spreek vaak mensen die, voordat ze bij mij komen, al meerdere afvalpogingen gedaan hebben. Op zich waren die pogingen succesvol, alleen lukte het uiteindelijk niet om deze strenge regels vol te houden. Dit kan een gebrek aan motivatie zijn. Wil je het wel echt? En waarom wil je dit? Ligt deze reden dicht bij jezelf, of gaat meer om iets wat andere graag willen of waarvan jij denkt dat anderen dat van je willen?

De veiligheid van je comfortzone

Maar een slechte motivatie is niet de enige spelbreker in een veranderproces. En andere is de veiligheid van je comfortzone.
Wanneer je wil veranderen moet je buiten je comfortzone treden. Nieuwe patronen kosten tijd en energie en voelen nog niet vertrouwd. Van nature doen we liever dingen die we kennen, die ons een goed gevoel geven. We vermijden gedrag dat pijn en ongemak veroorzaakt. Wanneer het ongemakkelijke dus even te veel wordt verval je in gedrag wat je kent, en wat je in het verleden een positief gevoel gaf.
Even terugvallen is dus helemaal niet erg, zie het als “even uitrusten”. Op deze manier is dus ook niet het einde van jouw afvalpoging, maar een pauze in jouw nieuwe leefstijl! Het kan alleen lastig zijn om zo snel mogelijk weet uit je comfortzone te stappen. Dit is nou ook precies wat een Cheatday met je kan doen.

Voordelen van een Cheatday

Goed dan terug te komen op de vraag of een Cheatday nu wel zo handig is. Hierboven leg ik uit dat een pauze moment helemaal geen kwaad kan, mits je dat moment duidelijk omkaderd en niet eindeloos voort laat duren. Eén dag kan hierin een goede afspraak zijn. Wanneer je deze dag structureel inplant kan het er zelfs voor zorgen dat je tussen de Cheatdagen lekker gemotiveerd blijft en goed weerstand kan bieden tegen allerlei verleidingen. Je weet immers dat je iets in het verschiet hebt!

Nadelen van een Cheatday

Een valkuil kan zijn dat je na de Cheatday moeilijk weer op gang komt. Door één dag alles te eten waar je zin in hebt maak je het jezelf de volgende dag(en) extra moeilijk. Daarnaast kan een Cheatday ook jouw resultaten van de hele week in 1x om zeep helpen. Hierbij speelt de energiebalans een rol. Stel je eet 6 dagen van de week ongeveer 500kcal minder dan je verbruikt, dan val je af. Maar wanneer je op je Cheatday vervolgens 3000kcal extra eet staat de balans weer op 0 en ben je dan dus helemaal niet afgevallen die week.

Cheatday of Cheatmeal?

Om dit te voorkomen kan je ervoor kiezen om geen Cheatday in te lassen maar slechts een enkele maaltijd te vervangen voor een ongezonde, calorierijke optie. Dit geeft voldoening, maar verpest niet gelijk je weekresultaat!

En de balansdag dan?

Een balansdag is een dag waarop je minder eet dan normaal om een dag waarop te veel gegeten is te compenseren. Op zich goed, zo zorg je ervoor dat de energiebalans weer in evenwicht is. Mits je dit ook precies compenseert. Dit laatste is nu juist wat een balansdag zo lastig maakt. Wanneer je normaal 2000kcal zou eten en je een Cheatday inlast waarop je 4000kcal eet, zou je op je balansdag niets mogen eten. Vaak compenseert de balansdag niet genoeg.
Een tweede nadeel is dat je voedingspatroon enorm verstoord wordt door die extreme schommelingen. Je moet zowel mentaal als fysiek sterk in je schoenen staan om op dag 3 weer netjes de juiste hoeveelheid te eten. Vaak zie ik dat een patroon van Cheatdagen en balansdagen leidt tot een heel onregelmatig voedingspatroon waarbij “te veel” en “ongezond” toch overheersen.

Conclusie:

Een Cheatday of een balansdag kunnen beide prima werken, maar maken het je soms ook extra moeilijk. Ik adviseer meestal om ervoor te zorgen dat je een regelmatig voedingspatroon ontwikkeld waarbij het tekort niet al te groot is. Hierdoor val je minder snel af, maar hou je het wel beter vol. Daarbij is het geen tijdelijke oplossing, maar kan je het eindeloos vol blijven houden. Je verandert je leefstijl. Plan elke week 2 moment in waarop je iets eet wat minder gezond is. Dit is dus geen Cheat en hoeft ook niet gecompenseerd te worden, dit past gewoon in een gezonde leefstijl.

Wil je hier meer over weten? Neem contact op en ik leg het graag verder uit!

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.