de magie van een goede ochtendroutine

De magie van een goede ochtendroutine

Vroeg opstaan is iets dat ik al heel veel jaren doe, ik val blijkbaar in de categorie “ochtendmens”. Dit tot ergernis van mijn huisgenoten, die mij ’s morgens een tikkeltje te vrolijk en aanwezig vinden 😉

Toen ik nog bij een bedrijf in dienst was zorgde ik dat ik elke morgen om 7:00uur achter mijn bureau zat, zodat ik ’s middags weer voor de file uit naar huis kon vertrekken. Toen merkte ik al dat ik in die eerste uurtjes eigenlijk meer deed dan de rest van de dag. Toen ik fulltime als gewichtsconsulent vanuit huis ging werken besloot ik mijn ritme aan te passen en meer aan te laten sluiten op dat van mijn huisgenoten. Iets later naar bed en iets later opstaan. Heerlijk om zo meer tijd samen te hebben.. dacht ik. Inmiddels ben ik weer helemaal terug in mijn oude ritme en heb ik ook mijn drive en motivatie terug. Toen ik laatst het boek “Miracle Morning” las van Hal Elrod kwam ik erachter dat dit misschien wat minder toevallig is dan ik aanvankelijk dacht.

Steeds vaker zie je er iets over langskomen op social media, een magische ochtendroutine. Maar is dit nou gewoon een nieuwe hype of haal je hiermee echt meer uit je dag en zelfs uit je leven?

In dit blogbericht wil ik je meenemen in de veelgebruikte vormen van ochtendroutines en laat ik je zien hoe je deze toe kunt passen wanneer je wil werken aan een gezonde leefstijl!

Ook ik heb inmiddels een vast patroon gemaakt van de activiteiten die ik ’s morgens doe, ja ook ik zweer bij een ochtendroutine. Waarom? Omdat ik hierdoor zeker weet dat ik tijd besteed aan datgene wat ik belangrijk vind. Heel bewust mijn leven inricht en me niet op laat slokken door de waan van de dag. Daarbij ook omdat het rustige opstarten van mijn dag mijn stresslevel enorm doet dalen. Herken jij je hierin? Zit jij aan het stuur van jouw leven of op de passagiersstoel, of de achterbank, de bagageruimte, dakkoffer? Zonder gekheid is het goed om hier heel even bij stil te staan. Een vaste ochtendroutine kan je helpen om de grip weer terug te krijgen.

Wat is een goede ochtendroutine?
Een goede ochtendroutine geeft je echt een kickstart! Maar hoe ziet zo’n ochtendroutine er dan uit? En hoe laat moet je dan opstaan? Er is geen pasklaar antwoord, iedereen werkt met zijn of haar eigen ochtendroutine. Maar de volgende hoofdonderdelen zie je in de succesvolle routines wel vaak terugkomen:

  1. Vroeg opstaan en niet snoozen
  2. Ontspannen en zonder stress opstarten
  3. Een positieve mindset creëren
  4. Bewegen/ sporten
  5. Aan je ontwikkeling werken
  6. Een strategisch plan voor de dag maken
  7. Een dagboek bijhouden

Hoe helpt me dit bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl?
Ok, maar hoe kun je dit toepassen wanneer je een gezondere leefstijl wil ontwikkelen? Laten we de punten nog eens doorlopen:

Vroeg opstaan:
Door vroeg op te staan creëer je extra productieve tijd. Door gelijk uit je bed te stappen werk je aan de ontwikkeling van je discipline. Iets wat je erg goed kunt gebruiken tijdens het veranderen van jouw levensstijl. Door ’s morgens dus niet toe te geven op jouw goede voornemen, start je de dag al een stukje beter! “You snooze, you loose”

Rustig opstarten:
Rustig opstarten en de tijd hebben zorgt ervoor dat je minder stress ervaart. Veel stress past niet in een gezonde leefstijl dus win/win voor dit onderdeel. Begin dus niet gelijk gehaast aan je nieuwe routine maar voer deze rustig uit.

Positieve energie:
Motivatie draait op energie. Door positief te denken ben je meer gemotiveerd om door te zetten! Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat je de dag positief en krachtig start. Een belangrijk feitje hierbij is dat het voor jouw hersenen niet uitmaakt of iets nou echt is of dat je het bedenkt. Wanneer je een verdrietige tekenfilm kijkt kun je je verdrietig gaan voelen. Terwijl je weet dat die film niet echt is. Zo werkt het dus ook met positieve emoties! Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je motivatie op te krikken:

  1. Schrijf op waar je dankbaar voor bent. Dankbaarheid is namelijk een ontzettend krachtige emotie!
  2. Spreek jezelf met positieve, krachtige uitspraken toe, ook wel affirmaties genoemd. Dit kan bijvoorbeeld zijn: “Om fit en energiek te worden sport ik elke morgen, ik kan mezelf hiervoor motiveren en laat niets hiertussen komen!” of “Ik ben sterk en gedisciplineerd en dit zet ik in om gezond te eten” of “Ik heb een gezonde leefstijl en weeg volgend jaar -10kg”. Door dit steevast te herhalen, wordt dit jouw nieuwe waarheid. Je probeert het niet, het is er al!
  3. Visualiseren. Hoe ziet jouw ideaalplaatje eruit? Hoe leef je wanneer je die gezonde leefstijl hebt? Door je dit heel krachtig in te beelden, ga je dit ook voelen. Denk weer aan het voorbeeld van de zielige film! Je kunt jezelf een beetje helpen door daadwerkelijk plaatjes te zoeken die hierbij passen.

Bewegen:
Schiet die extra beweging of het sporten er regelmatig bij in? Begin je dag er dan mee! Zelfs het doen van een korte workout kan je al activeren en motiveren om meer te gaan bewegen!

Persoonlijke ontwikkeling:
Dan is het handig om de dag te starten met iets wat je helpt om jouw doelen te bereiken. Welk onderdeel van een gezonde leefstijl wil je verbeteren? Lees boeken over gedragsverandering, een gezonde leefstijl of ga hiermee aan de slag. Wil je bijvoorbeeld gezonder gaan eten of afvallen, besteed dan aandacht aan de maaltijden voor die dag en de planning hier omheen of lees een boek over afvallen of gezond koken. Wil je meer rust op je werk, maak hier dan aan plan voor. Maak dus tijd vrij om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan met dat onderdeel waarop jij je wenst te ontwikkelen. Als jij niets veranderd, komt die verandering ook niet vanzelf. Daarmee is het maken van een goed plan voor jouw veranderingen ook gelijk essentieel. Wat ga je doen, wanneer ga je dit doen en wat heb je hiervoor nodig?

Een strategisch plan:
Zorg dat je ’s morgens een strategisch plan maakt voor de rest van de dag. Vergeet niet om aan het einde van de dag een klein evaluatie momentje in te plannen. Hoe was je dag en wat wil je morgen anders/beter doen?

Zo dat is een hele lijst hè! Maar vergeet niet dat je ochtendroutine iets is wat elke ochtend terugkomt, dus met tien minuutjes per onderdeel kun je al snel grote stappen maken! Begin met de kleine dingen.

Tenslotte wil ik nogmaals benadrukken dat zo’n ochtendroutine heel persoonlijk is. Niet iedereen heeft dezelfde punten waarop hij/zij zich wil ontwikkelen. In mijn ochtendroutine heeft de was een vast plekje, deze rustige, simpele taak ontspant en door mijn dag opgeruimd te starten hou ik dat opgeruimde gevoel lekker de hele dag vast (nee ik heb geen kleine kids meer in huis inderdaad😉)

Vervolgens besteed ik ong. 30minuten aan het lezen van boeken die gaan over een bepaalde manier van ontwikkelen of een gezonde leefstijl. Maar iets actief zit er bij mij ’s morgens bijvoorbeeld niet in. Ik sport liever overdag en dat werkt goed voor mij. Wel schrijf ik even op waar ik dankbaar voor ben en motiveer ik mezelf wat sterke en positieve uitspraken (serieus, probeer dit eens!). Vervolgens maak ik een strakke planning voor mijn werkdag, koffietje erbij en gaan met die banaan! Maar goed, dit is dus persoonlijk, kan me goed voorstellen dat je nou niet echt op de was zit te wachten ’s morgens vroeg!

ik ben benieuwd of je zelf al een spetterende ochtendroutine hebt, of ga je hiermee aan de slag na het lezen van dit bericht? Laat me even weten in de comments wat doet of gaat doen en stel me natuurlijk ook al je vragen over dit onderwerp! Goedemorgen!!

Liefs, Sabine

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.