fbpx

Hoeveel macht geeft jij ongezonde voeding?

Naast het eten rondom emoties is het weerstaan van voeding dat we zien of ruiken een van de grootste uitdagingen wanneer je gezonder of minder wil gaan eten.

We zijn gewend geraakt aan de overvloed van voedsel. Alles is voor handen en alles wat we kunnen krijgen willen we ook hebben. Niet omdat het moet, gewoon omdat het kan. Iets overslaan, iets niet nemen omdat je het niet kunt gebruiken is zonde van het aanbod. We ervaren dit op alle gebieden van ons leven en hebben er zelfs een naam aan gegeven FOMO. Fear Of Missing Out. Angst om iets mis te lopen.

Wanneer je gezonder wil gaan leven of wil afvallen denken we vaak vooral aan alles wat we niet meer mogen of kunnen eten. In een gezond voedingspatroon is gelukkig best wel ruimte om af en toe iets te eten wat niet gezond is. Of om af en toe wat meer te eten dan nodig omdat het zo lekker is. Maar hoe zorg je voor die juiste balans, hoe zeg je toch ook een keer nee?

In dit artikel geef ik vier tips om anders met deze verleidingen om te gaan, om makkelijker nee te zeggen tegen die dingen die je niet echt nodig hebt en die je niet helpen je doel te bereiken. Want afleiding is pas verleiding wanneer je niet de juiste focus hebt!

1. Focus niet op wat je mist
We zorgen qua voeding goed voor onze kinderen, nog beter voor onze dieren. Heb je ooit een Mars aan een aap in de dierentuin gevoerd? Nee natuurlijk niet, dat is ook hartstikke slecht voor de aap.

Maar we geven het wel aan onze kinderen, en aan onszelf….

Waarom? Omdat we het zo lekker vinden en onszelf aangeleerd hebben dat dit dus een traktatie is, een beloning, een troost. En het zielig is om dit niet te krijgen/nemen/geven. Het eten van ongezonde voeding is dus positief geworden.

Terug naar de aap. Die weet niet beter. Die weet niet wat hij mist. Die eet bananen en op zijn verjaardag krijgt hij er een appel bij. Maakt dat de aap ongelukkig? Nee, hij is nog steeds blij met die appel!

Tip 1:
Hou in gedachten wat je wel hebt en waarom dit hetgeen is waar je blij van zou moeten worden. Kies ervoor minder ongezonde voeding te eten en daarmee ook voor een gezonder, slanker, gelukkiger leven. Denk aan het geluk op de langere termijn, niet aan de pijn op de korte termijn. Breek die negatieve gedachte over wat je mist dus gelijk af en herhaal het positieve wat je het je oplevert.

 2. Blijf realistisch naar voeding kijken
Wanneer we kijken naar voeding eten we allang niet meer alleen wat we nodig hebben om ons lichaam te voeden. Los van emotie-eten zie ik ook vaak patronen rondom “gewoonte eten” bij klanten.  Je eet iets omdat het erbij hoort. Zoals taart bij een verjaardag, paaseieren met Pasen, een kerststol tijdens het kerstonbijt.

 

Laten we even kijken naar het voorbeeld van een stukje taart op een verjaardag. Wat gebeurt er als je een stukje taart niet kunt nemen? Hoe beïnvloedt dit je leven? Hoe beïnvloedt dit de sfeer op een verjaardag?

Hoeveel macht geef jij een stukje taart hiermee? Bepaald een stukje taart hoe jij je voelt, of je blij bent of geïrriteerd? Of je een leuke dag hebt of er niks aan was?

Tip 2: Maak eten niet groter dan het is. Taart is taart, chocolade is chocolade en wijn is wijn. Meer niet. De rest heb jij eraan gekoppeld. Bekijk voeding met een realistische blik.

3. Durf te kiezen
Alles willen hebben geeft onrust, net zoals bij overal bij willen zijn. Eet vanaf nu alleen nog maar om jezelf te voeden (gezonde producten) of omdat je het echt heel lekker vindt. Maak een keuze en eet niet alles wat je lekker vindt omdat het aanwezig is.

Voedsel is in overvloed aanwezig, grote supermarkten, fastfoodketens op elke hoek van de straat, automaten in kantines.. noem maar op. Je kunt er niet omheen. Maar niet alles hoeft een verleiding te zijn, als je kritisch bent over wat je nu echt lekker vindt.

 

Tip 3: Geef ongezonde voeding een cijfer. Wat vind jij het allerlekkerste wat er is? Dat geef je een 10. Al het andere spiegel je hieraan. Vervolgens laat je alles wat een 8 of lager is gewoon liggen. Je laat je er niet meer door verleiden, het is niet echt heel lekker. Maak voor jezelf een lijstje met alle verleidelijk producten en becijfer ze. Zo voorkom je dat iets wat normaal een 7 is, ineens een 9 wordt omdat je trek hebt.

 4. Blijft niet hangen in je teleurstelling
Na de vorige tips is het tijd om jezelf een vriendelijk schop onder je kont te geven. Maak voeding niet belangrijker dan het is en zeker geen invloed hebben op jouw positieve mindset!

 

Sla dat taartje gewoon af en door! Niet mokken, focus je op iets anders. Er is niets ergs gebeurt, je eet alleen een keer geen taartje. En dat doe je omdat je ervoor kiest om je gezonde balans te behouden en je hierdoor fitter en gezonder zult worden!

Tip 3: Laat je niet uit het veld slaan door iets wat je niet kunt krijgen, om welke reden dan ook. Alleen kinderen huilen omdat ze geen snoepje mogen, of omdat iemand anders net iets meer pepernoten heeft gekregen. Nee zeggen, en door.

Ik hoop dat je met deze tips met wat minder weerstand aan die gezonde balans kunt werken. Dat je nee zeggen wat minder groot maakt en van de keren dat je ja zegt meer zal genieten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.