Neem jij jouw vakantiekilo’s mee naar het Kerstdiner?

Wanneer je aankomt tijdens een vakantie is dat helemaal niet erg. Het is belangrijk om te ontspannen, even geen strak ritme, niet teveel bewegen, lekker uit eten, veel ijsjes eten en dat extra wijntje of biertje kan ook gewoon.

Dat was dus erg lekker en helemaal niet erg maar, nu is de vakantie voorbij, de kids gaan weer naar school en nu wil je ook je oude gewicht weer terug! Zeg nou zelf, er zijn wel fijnere herinneringen aan de vakantie dan die extra kilo’s toch?

Herkenbaar?

Ik hoop dat je een hele fijne vakantie hebt gehad en lekker uitgerust bent! Ik ben alweer even aan de gang na een heerlijke kampeer vakantie in Spanje. De schade? +3kilo. Gelukkig zijn deze ook alweer verdwenen. Door extra kilo’s gelijk aan te pakken voorkom je dat je extra kilo’s gaat stapelen en je uitkomt op een gewicht waar je niet zo gemakkelijk meer vanaf komt.

Hieronder geef ik 5 tips om op een gezonde manier van deze overbodige kilo’s af te komen.

Maak je niet te druk – en groot deel is vocht 
Waarschijnlijk heb je in de vakantie veel meer koolhydraten gegeten dan goed voor je is. Hier reageert jouw lichaam op door meer vocht vast te houden. Wanneer je weer “normaal” gaat eten zullen deze extra kilo’s aan vocht snel verdwijnen.

Drink meer water en minder alcohol 
Probeer weer minder alcohol te gaan drinken wanneer je de vakantiekilo’s uit wil zwaaien! Drink veel water (2 liter per dag) om alle afvalstoffen goed af te kunnen voeren.

Ga weer lekker bewegen 
Ja.. lekker cliché.. maar ga wat meer bewegen zodat jouw stofwisseling ook weer uit die luie vakantiemodus komt! Je hoeft niet als een malle te gaan sporten hoor, maar pak weer lekker de fiets, of wandel na het eten een rondje van 30minuten.

Ga weer (voedsel) eten
Houd de balansregel 80%-20% aan, waarbij je elke dag probeert 80% van alles wat je eet echt uit voeding te laten bestaan.
Er is een verschil tussen voeding en vulling. Bedenkt goed wat je wil gaan eten, voeding of vulling? Heeft jouw lichaam iets aan deze maaltijd? Of is het eigenlijk alleen maar erg lekker? Daarbij heb je weer een ritme nodig. Eet 3 hoofdmaaltijden en 3-4 tussendoortjes per dag. Waarom dit belangrijk is? Je verdeeld je energieopname zo geleidelijk over de dag, hiermee voorkom je te hoge suikerpieken en een hongergevoel.

Bereid je goed voor
Een goede voorbereiding is het halve werk! Maak het jezelf makkelijk door voor een hele week te plannen wat je gaat eten. Zo zie je gelijk of jouw weekmenu genoeg afwisseling heeft in voedingstoffen. Eet je genoeg groente en fruit?
Vervolgens maak je een boodschappenlijstje waar je niet alleen de producten opzet, maar ook de datum waarop je  wil gaan eten. Kijk in de winkel goed of de houdbaarheidsdatum hierbij aansluit.

Mocht het jou met bovenstaande tips niet lukken? Neem contact op, dan kijken we samen hoe ik je kan helpen. Jij wil deze kilo’s niet meenemen naar het kerstdiner toch?

Succes!

Add A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.